onsdag 17 juni 2009

Stilinspiration

Stilikoner. De där som bara har det. Som får andra att följa inspireras av deras stil. För min egen del blickar jag gärna tillbaka några decennier. Men visst, jag gillar samtiden också. Chloë Sevigny till exempel. Kliver vi bakåt i tiden så gillar jag, som så många andra, 50-tal/pinuppor/rockabilly. Som Bettie Page, så snygg! Det är verkligen en kvinnlig och underbar stil. På andra. För på mig känns det av någon anledning inte bra, jag har provat. Och även om jag sedan länge ganska bra vet vad jag trivs i (och inte trivs i), så händer det ju att man "fastnar" och behöver inspiration.

För ett par veckor sedan lånade jag lite böcker i modehistoria på biblioteket. Och där fanns den. Inspirationen. Se här.



Ur Modets historia under 1900-talet. Bilden visar mode från brittiska Biba 1966.











En riktig stilikon. Jane Birkin. Ni har väl hört Je t´aime....moi non plus som hon gjorde med Serge Gainsbourg? Sen har ju en viss väska från Hermès fått hennes namn, Birkin bag. Hur som helst, det här är nog vad man kan kalla stilikon för mig. Sent 60- och tidigt 70-tal verkar vara grejen för mig då, antar jag. Vilket stämmer in även på andra områden. Jag gillar ju mönster, tyger och tapeter från samma tid. Och massor med musik från samma tid. Attans att inte mamma sparat alla sina fina klänningar från denna period. Attans.


Uppdatering: Det är alltså bara den översta bilden som kommer från den nämnda boken. De andra har jag i min inspirationsmapp, tyvärr kommer jag inte ihåg var de kommer ifrån. Sorry.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar