torsdag 13 augusti 2009

Jag och Mademoiselle




För ett tag sedan upptäckte jag att det finns något som heter Antikt & Miljö bara en liten bit bort från mitt välbesökta Sopstationen. Förra veckan var jag där och kikade och fingrade på ett par olika fina stolar. Sedan dess har jag tänkt och funderat och kollat upp priser på sälj- och auktionssidor. Idag var jag där igen, gick sedan hem och funderade lite till och släpade sedan med mig sambon dit för att få ett andra utlåtande. Positivt. Två tusenlappar fattigare, men en underbar stol rikare. Knappast ett fynd, men ett inte helt tokigt pris heller vad jag förstår. Speciellt inte med tanke på att en nyproducerad går loss på över 7000 kronor! Så nu äger jag min första designklassiker någonsin, en Mademoiselle från Edsbyverken designad av Ilmari Tapiovaara från 1960. Min första och kanske blir det inga fler. Vem vet. Men fin är hon, min alldeles egen Mademoiselle.

11 kommentarer:

  1. Jag har också en vit dam i min ägo. några hundringar billigare än din genom blocket. den är mycket fin och mig mycket kär.

    SvaraRadera
  2. Grattis till en jättefin stol!!

    Har varit på Antik & Miljö några gånger men kan inte minnas att jag sett denna stol där. Å andra sidan finns där ju massvis av möbler, så inte så konstigt kanske :)

    SvaraRadera
  3. Johanna: Jo, man kan nog ha tur och komma undan billigare. De flesta auktioner jag sett har slutat någonstans mellan 1500 och 3000. Och ja, visst är den fin!

    UpsalaEkeby: Tack! Javisst, en hel del grejer är där ju!

    SvaraRadera
  4. Om du vill komplettera med en ytterligare stol så kolla in nedanstående auktion. SIKÖ-auktioner i Kristianstad som säljer. Brukar finnas chans att fynda...

    http://www.sikoauktioner.se/web/index.htm

    Sök på "Edsby" så skall du hitta den. Auktionen slutar 090916, kl 20.30.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Grattis till den fina Mademoisellen!

    SvaraRadera
  6. UpsalaEkeby: Tack för tipset! Nu har vi nog inte plats till fler dock. Fast hade jag hittat en lika billigt som du gjort så hade jag klippt till i alla fall!

    Libby: Tack!

    matilda: Tack, oh tack!

    SvaraRadera
  7. Hej. Hittade hit när jag googlade på mademoiselle. Jag köpte en på kommunens återvinningscentral för 30 kronor. Galet! Jag tycker mycket om min dam : )

    SvaraRadera
  8. Mari: Ja, verkligen galet! Jag vet att jag betalat lite onödigt mycket, men vill man ha något så vill man. och jag tycker också mycket om min dam :)

    SvaraRadera
  9. Hej, googlade Mademoiselle med, hamnade här. Jag hade önskat mig länge en svart Mlle, eftersom ärvde en vit "Crinolette" från Finland. Äntligen hittade en på Tradera. "Helan o Halvan", dom är inte bara stilrena, man sitter mycket bekvämt.

    SvaraRadera
  10. Jag hittade min svarta Mademoiselle i en container på återvinningsstationen. Blickade på personalen samtidigt som jag pekade på stolen, det var ok för dem att jag fick ta den :-)

    SvaraRadera