torsdag 6 augusti 2009

Längs 24:an





Ett annat ställe som besöktes under helgen var Skånes Bohagstjänst som ligger längs väg 24 i höjd med Örkelljunga. Mycket blandat även här. Och visst hittade jag lite grejer. En röd knäckebrödsburk som man kan hänga på väggen. Fyra koppar (utan fat) ur serien Smide från UE Gefle. Allt för en 50-lapp. Kopparna har dock sina skavanker. En är nästan helt felfri, men de andra har missfärgningar av varierande grad. Hade hoppats på att få bort en del, men har inte lyckats. Så jag tror inte att jag vill servera kaffe i dem. Men jag tycker så mycket om dem, så jag får väl hitta på något annat med dem. Kanske krukor till kryddväxter?

6 kommentarer:

  1. Smide-kopparna passar ju jättebra att ha grönt i!

    SvaraRadera
  2. Libby: Ja, jag tror också det! Ska prova så fort vi fått tag i en lägenhet med riktigt kök (=mer utrymme).

    SvaraRadera
  3. NilsJohan brödskrin ser jag. Ett fynd!

    SvaraRadera
  4. Skaffaren: Jag tänkte också Nilsjohan först, men har för mig att de brukar vara tydligt märkta, så jag vet inte. På etiketten står det Max och något litet jag inte kan urskilja. Hur som helst så gillar jag det!

    SvaraRadera
  5. Är det krackeleringar i kopparna? Vad har du rengjort med i så fall? Klorin eller pulver som innehåller perklorat (maskindiskmedel, blekmedel) brukar funka, låt det stå över natten. Jag diskar alltid inköpt porslin med diskmedel + linoljesåpa, gnuggar med VIT svamp, då försvinner allt som är löst och går bort, om det sen är missfärgat går det mesta bort med någon av de ovan nämnda. Smidestekopparna (dina) går dessutom bra att diska i maskin, då brukar det mesta försvinna!

    SvaraRadera
  6. Herr Movarp: Tack för de tipsen! Klorin har jag inte provat, det ska jag göra. Har tyvärr ingen diskmaskin. Men kan ju köpa hem maskindiskmedel ändå och prova.

    SvaraRadera