onsdag 22 juli 2009

Från en generation till en annan

En fördel när man flyttar är att man blir mer eller mindre tvungen att rensa bland sina grejer. För två år sedan sålde mina föräldrar det hus jag växte upp i och där de bott 30 år. Man samlar på sig en del på 30 år. Speciellt om huset är stort och har gott om rum och förråd att "ställa undan" grejer i. Med andra ord hade de mycket att rensa och det var mycket som åkte i containern. Sedan dess har de bott i lägenhet, magasinerat en hel del grejer och under tiden byggt nytt hus på ny ort, vilket snart börjar bli klart för inflytt.


Bild från www.smagarde.nu

Nu är det så att de kommer inte att få plats med alla grejer i det nya huset. Så jag har hjälpt dem på traven lite, genom att erbjuda plats i mitt hem för ett par saker. Bland annat en tjusig golvlampa som när min farmor en gång haft. Den är så fin, 1940-tal tror jag. Ser ut ungefär som den på bilden här ovan. En annan sak som jag får ta hand om är en tamburmajor i trä. Den stod i gamla husets hall under alla år och nu ska den få fortsätta tjänstgöra hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar