söndag 12 juli 2009

Det är söndag och jag har varit på loppis.

Har ju varit lite frånvarande här på bloggen på sistone. Mycket jobb, ont om ork och kamera som varit på vift. Ibland är det ju så. Under den gångna tiden har jag hunnit klippa lugg i bästa Jane Birkin stil och även köpt mig lite fina saker. Bästa köpen gjordes så sent som idag. Så vi börjar med dem tycker jag.

Dagen började på Drottningtorget i Malmö där det är loppis varje söndag under sommarhalvåret. Det är sällan jag hittar något där och det är alldeles för trångt med folk för min smak. Det händer ändå att jag går dit bara för att jag bor så nära och ibland kan man ju ha tur. Dock inte idag. Så istället fick det bli en liten upptäcktsfärd.

Varje gång jag åkt till Ikea de senaste tre åren har jag sett skylten för Sallerups lopp- och prylmarknad. Men jag har aldrig varit där konstigt nog. Så idag blev det mitt första, men definitivt inte sista besök där.







Inte det allra billigaste stället kanske, men med Malmö-mått mätt så är det helt ok om man jämför med t.ex Myrorna eller liknande. Och jag är väldigt nöjd med mina köp. Karott från norska Stavangerflint 50 kr, kolla in det fina locket! Plåtburk från danska Ira 75 kr. Blommigt porslin, alla delar på bilden för 140 kr. Duk med äpplen på 40 kr. Allt utom karotten från samma säljare, henne kommer jag att handla av igen tror jag bestämt.

Svajade sedan hem på cykeln och lämnade av grejorna innan jag begav mig vidare mot Designloppis, även det ett nytt ställe för mig. På en liten gata inte långt från Triangeln finns en liten skatt för den som letar 50- och 60-talsporslin. Inte helt billigt kanske, men fina grejer och en del serviser med många delar.



Själv kör jag ju på udda-tallrikar och köpte med mig denna Neptun UE Gefle för 50 spänn.

Sedan cyklade jag hem igen och firade mina inköp med kaffe och scones. Underbar söndag!

8 kommentarer:

  1. Vilka fina fynd du gjort!!

    "Designloppis" lät ju intressant, kan du inte precisera med exakt var i Malmö det ligger, för oss som vill besöka den?!

    Tack på förhand!!

    SvaraRadera
  2. Gärna det! Klostergatan 4 är adressen. Enligt visitkortet jag fick med mig heter butiken Modernize. Öppettiderna varierar, men alltid 12-15 på söndagar och nu i sommar även vardagar tror det var 12-18. Annars kunde man ringa 0707-203875 och höra efter.

    SvaraRadera
  3. WOW! Vilka grejor du fått tag på.... Grytan var ju fantastisk! Vad trevligt med fler "udda-tallriks-användare"!!! Jag har en kanna från Rörstrand som oxå heter Neptun..., men den är inte alls lik ditt fat.
    Ha det gott i "sommar-loppandet"!

    SvaraRadera
  4. Helena: Det verkar vara så, att olika tillverkare ibland råkat ge samma namn på sina olika serier. Är grymt nöjd med karotten! Drömmer redan om att servera rykande het soppa ur den när höstvindarna viner utanför....

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset om Modernize!!

    Tittade inom idag och fanns en hel del fint, även från UpsalaEkeby :)

    Roligt med en ny retro-affär i stan!!

    SvaraRadera
  6. UE-Tallriken var fin! Synd att det börjar bli svårt att komma över gammalt porlslin på loppisar!

    SvaraRadera
  7. Åh jag gillade den tallriken som tusan! Har också börjat samla på udda tallrikar från UE och Gefle. Dom är ju så fina! Bra blogg!

    SvaraRadera
  8. super snygga muggar, de verkar lite större än koppar?
    Älskar verkligen när de är de där kulörerna!

    SvaraRadera